Code.org on erinomainen opetusmateriaali, mutta verkkopalveluiden ja opetusohjelma-lähestymistavan yleinen ongelma on se, etteivät lapset jaksa tuijottaa ruutua ja suorittaa itsenäisiä tehtäviä pitkiä aikoja. Tarvitaan jotain hauskempaa, jännempää ja jotain mitä voi tehdä yhdessä kavereiden kanssa.
Vastaus tähän tarpeeseen on robotit. Jos koodin suorittaa ruudulla olevan hahmon sijasta lattialla liikkuva oikea robotti, hikuvat lapset innostuksesta. Fyysisenä esineenä robotti ja robotin koodaaminen tuntuu paljon todellisemmalta. Lisäksi robotit tuntuvat saavan mielikuvituksen laukkaamaan kun lapsi yhdistää satujen robotit lattialla olevan yksinkertaisen robotin ominaisuuksiksi. Kerran yksi Koodikerhon lapsista tokaisi, että tykkää robotin koodaamisesta koska voi tehdä äidille robotin, joka tiskaa ja siivoaa hänen puolesta! Siihen on vielä pitkä matka, mutta jos lapsi haaveilee sellaisesta ja opiskelee koodausta, niin sellaiseen voidaan hyvinkin päätyä oikeasti joku päivä.
Robotin rakentamiseen on kaksi lähestymistapaa. Yksi vaihtoehto on hankkia valmis ja monipuolinen opetus- tai leikkikäyttöön tarkoitettu robotti, kuten Lego Mindstorms. Tällainen on nopea koota ja sillä saa helposti tehtyä kaikkea sitä, mitä lelun suunnittelija on halunnut että sillä tehdään. Mielenkiintoinen kotimainen vaihtoehto on opetusrobotti Opinsys-Nalle. Toinen vaihtoehto on rakentaa oikea, mutta äärimmäisen yksinkertainen robotti, kuten esimerkiksi yhdistämällä Raspberry Pi -tietokoneeseen renkaat ja akku. Tämä on työläämpää, mutta samalla tutustuu aitoihin elektroniikassa käytettäviin komponentteihin eikä robotin laajentamisessa tule mitään suunniteltua rajoitetta vastaan. Koodikerhossa kokeilemme näitä kaikkia ja raportoimme tuloksistamme tässä blogissa.
Jos sinulla on hyvä vinkkejä roboteista opetuskäytössä, kerro se meille jättämällä kommentti alla!
mielenkiintoista!
Tarvittaisiin erilaisia robotteja eri ikäryhmille. Nallerobotti on liian lapsellinen 5-6 luokkalaisille. Jos olisi mahdollista rakentaa robotti, jonka voi ohjelmoida piirtämään oikealla kynällä paperiin. Tällöin meillä olisi tulostin tai plotteri ja tämä voisi innostaa oppilaita.
@jukka Tuo Raspberry Pi -pohjainen robottimme on itse asiassa sellainen, että sen kolmannen renkaan voisi korvata esim. asfalttiliidulla (tai värikynälllä jos vaan löytyy riittävän iso paperi/pahvi), ja ajella koulun pihalle kuvioita. Yritän ehtiä kirjoittamaan siitä artikkelin ja hankinta/kokoamisohjeet muille malliksi.