Koodikerhon opetussuunnitelman runko on pitkälti Code.org:n suomalainen versio. Olemme todenneet että code.org:n opetusmateriaalit ovat parhaita Koodikerholle useista syistä:
- Opetusmateriaali on rakennettu siten, että ensimmäinen oppitunti (Hour of Code) yksinään voisi olla eräänlainen vähimmäisoppimäärä, joka jokaisen kansalaisen tulisi saada. Sen jälkeen voi jatkaa kurssia eteenpäin, mutta kaikkia oppitunteja ei tarvitse orjallisesti suorittaa, vaan halutessaan voi valita vain osan, mikä sopii mainiosti Koodikerholle, koska code.org:n materiaaleja halutaan soveltaa jonkin verran.
- Vapaamuotoisissa ja soveltavissa tehtävissä tehdyn koodin voi tallentaa ja koodin luoman kuvion voi helposti jakaa netissä, esimerkiksi kavereiden tai vanhempien nähtäväksi.
- Verkkopalvelu sisältää toiminnot, joilla opettaja voi helposti luoda kymmeniä käyttäjätunnuksia ja tulostaa listan käyttäjätunnus/salasana-pareja, leikata paperista laput, ja jakaa ne oppilaille. Oppilaiden sähköpostiosoitteita ei tarvitse antaa palvelulle. Lisäksi opettaja voi seurata kätevästi ryhmänsä edistymistä.
- Sisällöt on alusta alkaen tehty kohderyhmälle, jonka ikä ja taitotaso vastaa Koodikerhon aloittelijoita. Materiaalit ovat valmiit ja toimiviksi todettuja.
- Materiaali ei ole suomeksi, mutta code.org:n toteutus mahdollistaa ja kannustaa materiaalin suomentamiseen.
- Keskeisin opetusmenetelmä on graafinen ohjelmointi, jossa hiirellä voi vedä-ja-pudota -tyylisesti rakentaa koodia. Koodi liikuttaa hahmoa ruudulla ja käyttäjä saa selkeän palautteen mitä koodi tekee ja toimiiko se oikein. Tämä on mielestämme pedagogisesti paras menetelmä aloittaa ohjelmoinnin opettelu.
- Osassa materiaaleja ruudulla seikkailevat hahmot ovat Angry Birdsejä, ja suomalaisista hahmoista on tietysti pakko antaa iso plussa.
- Graafinen koodieditori perustuu Googlen kehittämään Blockly-editoriin. Se on yhtä helppo käyttää kuin maailman suosituin graafinen opetusohjelmointiympäristö Scratch, mutta se on vielä yksinkertaisempi eikä vaadi Flashia, vaan toimii kaikilla selaimilla ja päätelaitteilla.
- Blocklyn hyvä ominaisuus on myös se, että halutessaan käyttäjä voi valita “Näytä koodi”, jolloin käyttäjä näkee graafisesti tehdyn ohjelman tekstimuotoisen koodin. Tekstimuotoisen koodin syntaksi on JavaScriptiä, mikä sekin on hyvä asia, sillä se pohjustaa Koodikerhon myöhempiä vaiheita ja JavaScriptin yleisyyden takia se on suoraan käytännössä hyödyllinen.
- Kaikki code.org:n opetusmateriaalit ja Blockly-ohjelmointiympäristö ovat julkaistu avoimella lisenssillä ja niiden parantamiseen voi helposti osallistua GitHubin kautta. Code.org:n käyttö ei ole sidottu mihinkään yksittäiseen ohjelmistovalmistajaan.
- Code.org:n taustalla on säätiö, jonka tavoitteet ovat yhdensuuntaisia Koodikerhon periaatteiden kanssa. Code.org:n käyttö ei vaadi loppukäyttäjältä mitään maksuja ja code.org:n tekijät haluavat, että mahdollisimman moni koko maailmassa oppisi koodaamaan.
Ainoa code.org:n huonot puoli on se, että opetusmateriaalista osa on englanninkielisiä videoita. Niihin on helppo lisätä suomenkielinen tekstitys, mutta 9-vuotias ei ehdi lukea sitä, ja videoiden uudelleentoteutus suomenkielisellä kertojaäänellä ja integroiminen code.org:n palveluun on liian työlästä. Lisäksi sitä tekstimuotoisenkin sisällön suomentamista on vielä 50 % tekemättä. Auta meitä osallistumalla code.org:n suomentamiseen!
Koodikerho.fi:n tekijät ovat suomentaneet ja ruotsintaneet code.org:n materiaaleja tuntikaupalla, mutta lisää käännösvoimaa tarvitaan jatkuvasti, koska myös code.org uudistuu ja julkaisee uutta materiaalia säännöllisin väliajoin.
Kuvankaappauksia
Alla vielä muutamia kuvankaappauksia joista näkee minkälaista on code.org:n käyttö opetuksessa käytännössä.
Hienoa, että olette lähteneet viemään koodauksen opetusta eteenpäin.
Mistä muuten pääsee pelaamaan
Hyvä peli ja opettavainen