Mikä on paras menetelmä tai opetusmateriaali koodauksen opettamiseen?

Erityisesti vuosien 2012-2014 aikana on julkaistu huomattava määrä uusia verkkosivustoja, opetuspelejä, verkkokursseja ja vastaavia palveluja, joissa opetetaan tietokoneohjelmointia. Koodikerho.fi:ssä aiomme esitellä tarkemmin oppimateriaaleista parhaimmat. Kerromme sekä asiantuntijaraatimme mielipiteet, että pilottikoodikerhojen todelliset kokemukset eri oppimateriaaleista ja opetusmenetelmistä. Ajan myötä pitäisi muodostua valistunut käsitys siitä, miten koodausta kannattaa opettaa ja minkälainen koodikerho toimii parhaiten Suomessa.

Kun toimivimmat konseptit alkavat erottua, panostamme niiden hiomiseen. Tästä syystä suosimme opetusmateriaaleja, jotka on julkaistu avoimilla lisensseillä, jotta voimme halutessamme myös parannella materiaaleja, kuten esimerkiksi lisätä niihin suomenkieliset käännökset.

Lopputuloksena tulee olemaan Koodikerhon virallinen opetussuunnitelma ja konsepti, jota monistamalla saadaan laadukkaat Koodikerhot jokaiseen kouluun Suomessa.

Suosittelemme Koodi 2016 -oppaan lukemista!
Suosittelemme Koodi 2016 -oppaan lukemista!

Suomalainen Koodi 2016 -opas tarjoaa erinomaisen yleiskatsauksen ohjelmoinnin opetusmateriaaleihin. Suosittelemme oppaan lukemista lämpimästi. Lisäksi uusia opetusmateriaaleja tulee jatkuvasti lisää, myös suomenkielisiä. Yksi Koodikerhon keskeisimpiä tavoitteita on löytää, seuloa ja jatkokehittää eri opetusmateriaaleja.

Mikä on sinun mielestäsi paras ohjelmoinnin opetusmateriaali tai menetelmä? Mistä sinulle on itse kokemusta, mikä mielestäsi toimii ja mikä ei? Kerro meille kommentoimalla tätä artikkelia!

1 kommentti artikkelille “Mikä on paras menetelmä tai opetusmateriaali koodauksen opettamiseen?

  1. Paras opetusmenetelmä ohjelmoinnin opetukseen on se, josta oppilas innostuu. Oppilaat innostuvat vähän eri asioista, joten pitäisi olla monenlaisia vaihtoehtoja.

    Aluksi tarvitaan menetelmiä, joiden käyttämiseen on mahdollisimman matala aloituskynnys. Näin siksi, että ohjelmointi saadaan oikeasti osaksi kaikkien koulujen opetusta.

    Pitkällä tähtäimellä näen ohjelmoinnin olevan osa sekä työkalu tietotekniikan oppimiseen. Peruskoulun suorittaneiden pitää jatkossa ymmärtää paremmin miten tietoteknistynyt maailma toimii. Mahdollisimma hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi tarvitaan ymmärystä myös sähköstä ja elektroniikasta. Näin ollen jossakin vaiheessa peruskoulua olisi hyvä olla jotakin laiteläheistä ohjelmointia (esim. Arduino).

Kommentointi on suljettu.

Seuraa Koodikerhoa!