ITK 2016 -seminaarissa järjestettiin tänä vuonna koodauksen opettaminen kouluissa -aiheinen tunnin mittainen koodin viemää -teemapistetyöpaja. Puheita eikä esittelyjä pidetty, vaan osallistujat saivat kiertää lasten koodausopetusaiheisia pisteitä läpi. Koodikerholla oli seminaarissa piste, jossa osallistujat saivat kokeilla code.org harjoituksia sekä ihailla code.org robottia. Näytteillä oli lisäksi Raspberry Pi, jota olen itse käyttänyt
lasten koodausopetuksessa. Koodikerhoa seminaarissa edustivat Suvi Syrjäläinen sekä Jaana Palonen.
Koodikerhon lisäksi pisteen olivat laittaneet pystyyn:
- Koodiaapinen
- Suomen eOppimiskeskus ry
- Yläkoulun opettajille suunnattu Python-kurssi
- Innokas-verkosto
- SYK / Ohjelmointiopas alakouluun
Koodauksen tuleminen osaksi opetussuunnitelmaa oli selvästi kiinnostava seminaariaihe, sillä kun seminaaritilan ovet avattiin, tupa oli hetkessä täysi.
Koodikerhon pisteellä tungeksi porukkaa ja tunti hujahti siivillä Koodikerhoa sekä code.org-oppimisympäristöä esitellen. Osallistujien kanssa juttelimme opettajien haasteista opettaa koodausta koulussa, tietokoneella tehtävien harjoitusten vähyydestä opetusuunnitelmassa sekä Koodikerhon tarjoamista lisäoppimismahdollisuuksista kouluopetuksen rinnalle. Opetussuunnitelmaan tulevan koodauksen myötä kun myös koodikerhon tulee uudistua, sillä aivan alkeet tullaan ensi syksystä alkaen käymään opettajien toimesta.
ITK 2016 seminaarissa saimme nauttia koodaushypen tuomasta innostuneisuudesta, jonka myötä toivoisimme, että Koodikerholle löytyisi rahoitustaho, jonka turvin meillä olisi mahdollisuus tarjota useammalle lapselle ilmainen koodauksen alkeiskurssi koodikerhossa hänen omassa koulussaan.