Pidimme tänä keväänä koulussamme yhdeksän viikkoa kestävän koodauskerhon koulumme 3. luokkalaisille. Innokkaita koodaajan alkuja oli enemmän kuin mitä pystyimme mukaan ottamaan, joten jouduimme arpomaan mukaan päässeet. Tyttöjä ja poikia oli suurin piirtein yhtä paljon.
Jokainen kerhokerta oli yhden tunnin mittainen. Veimme kerhon läpi pääasiassa Koodikerhon valmiilla materiaaleilla, joista valitsimme omaan aikaamme ja tarkoitukseemme sopivimmat. Hyvänä pohjana toimivat code.org -sivuston suomenkieliset harjoitukset. Toimin kerhon toisena opettajana ja oikeana kätenäni toimi ylästöläinen Jouni Laine. Materiaalit toimivat erittäin hyvin ja antoivat hyvää varmuutta viedä kerhokerrat läpi, sillä itselläni ei ole minkäänlaista koodaustaustaa.
Alkuun tämä hieman hirvittikin, että miten osaan kerhoa läpi viedä itsellenikin tuntemattomasta aiheesta. Valmiiden materiaalien ja Code.org-sivuston helppokäyttöisyyden ansiosta pääsimme kerhossa etenemään hienosti. Tuntien aluksi käytiin läpi päivän harjoitusta ja kirjauduttiin code.org:n palveluun. Lapset etenivät omatoimisesti ja saivat apua meiltä tarvittaessa.
Kurssi oli kaiken kaikkiaan onnistunut tutkimusretki koodauksen ihmeelliseen maailmaan, ja taisi ainakin muutamaa oppilasta puraista oikein kunnon koodauskärpänenkin. Viimeisen kerran oman pelin koodauksessa näki lapsista kuinka he itse ideoivat ja toteuttivat pelin.
Ville Varhia
Ylästön koulu, luokanopettaja.
- Karkkirobotti sekä BeeBotit
- Hour of Code
- Frozen
- LightBot tableteilla omalla sovelluksella.
- Kurssi 2, Taso 6 Sokkelo, silmukat
- Kurssi 2,Taso 7 Sokkelo, silmukat
- Flappy Code – aloita oman pelin suunnittelu
- Kurssi 3, taso 17. Oman pelin tekemistä
- Kurssi 3, taso 17. Oman pelin tekemistä ja robotin ohjelmointia