Robotit, lapset ja kohtaamiset

Mitä ovat Monisilppurihämähäkki, Vetskarivellu, Rapu ja King Kong? Entäpä, kuka on Rubi? Monisilppurihämähäkki ja Vetskarivellu ovat lasten antamia nimiä rakentamilleen Topobo-roboteille. Rapu ja King Kong taas ovat lasten tekemiä ja uudelleen nimeämiä LEGO Mindstorms NXT -robotteja. Rubi on lasten robottikaveri päiväkodissa.

Robottien parissa on opittu jo vuosikymmenten ajan, mutta vasta nyt ne ovat saaneet enemmän jalansijaa kouluissa ja kerhoissa. Robotiikan rakennussarjojen, kuten LEGO Mindstorms, juuret juontavat 70-luvulle, jolloin Floor Turtlet toivat robotit ja ohjelmoinnin lasten kouluopetuksen ulottuville. Myöhemmin robotiikan ominaisuuksia sisältävät rakennussarjat ovat saaneet joukkoonsa mm. Topobon, joka käyttää kineettistä muistia toimintojen tallentamisessa. Tutkimusryhmien työn kautta koulut ja päiväkodit ovat saaneet kosketuksen sosiaalisista roboteista ja tekoälystä, kuten Rubi-robotista.

Robottien parissa työskentely on monille tuttua. Rakennussarjojen paloista rakennetaan robotteja ja pienoismalleja, niitä ohjelmoidaan ja testataan ja samalla perehdytään mm. STEAM (science, technology, engineering, arts, math) -aihepiirin teemoihin. Robottikavereiden kanssa leikitään ja saadaan aineksia vaikkapa kielen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen oppimiseen. Mahdollisuudet robottien parissa oppimiseen ovat valtavat.Robotti

Miksi joistakin roboteista tulee vetskarivelluja ja toiset seuraavat mallikirjan kuvaa, tai miksi joku robotti saa lapset palaamaan luokseen kerta toisensa jälkeen kun taas toisen kanssa ei ole enää mitään tekemistä? Näihin kysymyksiin etsin vastauksia väitöstutkimuksessani, joka pureutui robottien  ja lasten välisen vuorovaikutuksen ymmärtämiseen. Lasten ja robottien välistä vuorovaikutusta analysoimalla selvisi, miten robottien ominaisuudet vaikuttivat lasten toimintaan ja millaisina välineinä robotit ilmenivät lapsille erilaisissa oppimisympäristöissä.

Väitöskirja Four Seasons of Educational Robotics: Substantive Theory on the Encounters between Educational Robotics and Children in the Dimensions of Access and Ownership löytyy osoitteesta

http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-1652-5/urn_isbn_978-952-61-1652-5.pdf

Lisätietoa tutkimuksesta, uusista projekteista ja roboteista saa tekijältä itseltään: marjo.virnes[at]gmail.com.

1 kommentti artikkelille “Robotit, lapset ja kohtaamiset

Kommentointi on suljettu.

Seuraa Koodikerhoa!