Ohjelmointiopetusta Suomessa

Koodikerhot käynnistyivät syksyllä 2014, ja toistaiseksi niitä on järjestetty Tampereella ja pääkaupunkiseudulla. Pyrimme laajentamaan toimintaamme eri puolille Suomea, jotta kaikki ohjelmoinnista kiinnostuneet lapset pääsevät oppimaan koodaamisen perusteita. Tavoitteenamme on perustaa toistuvasti kokoontuvia iltapäiväkerhoja.

Koodausopetusta lapsille tarjoavat myös:

  • Kodarit – Kodarit haastaa lapset, nuoret ja aikuiset kokeilemaan koodausta hauskalla ja visuaalisella tavalla. Kodareiden kursseja ja leirejä järjestetään Tampereella, Helsingissä ja Oulussa.
  • Koodikoulu.fi – Koodikoulu on alun perin Reaktorin, ja nykyisin myös muiden yritysten sponsoroima kertaluontoinen tapahtuma, jossa lapsille opetetaan ohjelmointia. Koodikoulun ”rehtori” Juha Paananen on mukana myös Koodikerho.fi:ssä.
  • Koodioulu.com – Koodioulu pitää Lasten Koodikouluja sekä järjestää peruskouluikäisille koodikerhoja Oulussa ja lähialueella.
  • Käsityökoulu Robotti – Alakoululaisille suunnattua toimintaa, joissa yhdistetään tiedettä ja taidetta. Toimii Espoossa ja Turussa.
  • Linkki – Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen resurssikeskus Linkin järjestämää ohjelmointiopetusta.
  • Peliohjelmointikurssi yläasteikäisille – Jyväskylän yliopiston kesäkurssi. Opetusmateriaaleja voi käyttää myös omatoimiseen opiskeluun.
  • Datasepän koodikoulu – Koodausopetusta lapsille. Koodikoulu toimii Ylivieskan alueella. Blogissa julkaisuja liittyen koodauksen opiskeluun, opettamiseen ja oppimiseen.

Ohjelmoinnin opettamiseen liittyviä sivustoja:

  • Koodaustunti.fi – Suomenkielinen kampanjasivusto Code.org:n koodaustunnista (Hour of Code) tiedottamiseksi. Koodaustunnin Pajat-sivulla on listattu myös suomalaisia ohjelmointitapahtumia ja opetuspajoja.
  • Koodi2016.fi – Laaja opetusmateriaalien esittely. Julkaistu myös painettuna teoksena vuonna 2014.
  • Koodiklinikka.fi – Keskustelukanava jonka tarkoituksena on tarjota apua ja uusia kontakteja ohjelmoinnista innostuneille nuorille.
  • Koodiaapinen.fi – Huhtikuussa 2015 avattu sivusto, jonka ensisijainen kohderyhmä ovat peruskoulun opettajat. Sivuston tarkoitus on edistää koodauksen käyttöönottoa perustyökaluna kaikessa opetuksessa.

Selainpohjaisia ohjelmointiympäristöjä:

  • MOOC.fi – Tarjoaa mm. Java-ohjelmointikielen perusteiden verkko-opetusta suomeksi
  • Code.org-sivustolta löytyy paljon ilmaisia ohjelmointikursseja kaiken ikäisille. Paljon materiaalia myös suomeksi. Ei vaadi kirjautumista. Käy kokeilemassa esimerkiksi piirtämistä Taiteilijan kanssa ja oman tarinan tai pelin luomista Pelilabrassa.
  • Koodikirja.fi – Opi koodaamaan vekkulin kilpikonnan ja avuliaan robotin kanssa. Sopii 4-120 vuotiaille yksin tai äidin kanssa.
  • The Foos – Hauska ja ilmainen englanninkielinen koodauspeli tableteille ja puhelimille.
  • CodeCombat – Suomenkielinen peli, jonka avulla opit ohjelmoinnin perusteet. Ei vaadi kirjautumista.
  • Chilicorn Code Club – Web-oppimisympäristö, jossa harjoituksia Pythonille. Harjoitukset pääasiassa englanniksi. Osa harjoituksista myös suomeksi.
  • Scratch on lapsille ja nuorille tarkoitettu ohjelmointikieli. Se on helppo oppia ja sen avulla saa helposti tehtyä pieniä animaatioita ja pelejä. Scratchin voi ladata ilmaiseksi Windows-, Mac OS X- ja Linux-käyttöjärjestelmillle tai sitä voi käyttää nettisivuilta löytyvällä verkkoeditorilla. Sivusto englanniksi.
  • Codeacademy – pääasiassa aikuisille suunnattuja ohjelmoinnin kursseja englanniksi. Vaatii kirjautumisen.
  • Khan Academy – Tasokkaita ohjelmointikursseja englanninkielentaitoisille

Koodauskilpailuja ja -projekteja:

  • StarT-hanke – StarTin on tarkoitus olla yhteinen hanke koko koululle tai varhaiskasvatusyksikölle oppivana yhteisönä. StarTissa opitaan yhdessä projektioppimisen kautta ja jaetaan oppimisen ja tekemisen riemua! Uusi StarT-kausi alkaa elokuussa 2017.
  • FFL Suomi Hydrodynamics 2017FIRST LEGO League on maailmanlaajuinen kisa 9—16-vuotiaille nuorille. Joka syyskuussa julkaistaan uusi haaste, jonka ratkaisemiseen on Suomessa alkuvuoteen saakka aikaa. Kisa pelataan n. 2,4 m × 1,1 m -kokoisella pelilaudalla, jossa esteinä eli haasteena on Lego-palikoista rakennetut tehtävät. Robotti on Lego Mindstorms-teknologiaan perustuva.
Jaa tämä eteenpäin:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone